Alex Martinis Roe

Collective Biographies


31. März 2012, 14:00–18:00 Uhr



[Please find the English text version below]


Alex Martinis Roe (*1981, Melbourne, lebt in Berlin) zeigt am Samstag, den 31.3. von 14 bis 18 Uhr ihr Projekt Collective Biographies in der Bibliothekswohnung.


Einen Ausgangspunkt für die Ausstellung bilden Hannah Arendt und ihre Auseinandersetzung mit Rahel Varnhagen. Varnhagen ist vor allem für ihren Berliner Salon bekannt, in dem sich zwischen 1790 und 1806 Literaten, Politiker, Wissenschaftler und Philosophen trafen. Arendt widmete ihre erste politischen Biografie der jüdischen Salonnière und schildert sie als Person zwischen Paria und Parvenu. Dass Arendt zum Einen eine Nähe zu Varnhagen empfand und sie zum Anderen Sprache nicht nur als Medium der Verständigung, sondern auch als Mittel des poetischen Denkens und der urteilenden Hermeneutik nutzt, zeigt zwei wichtige Aspekte auf, um die die künstlerische Praxis von Alex Martinis Roe kreisen.


Alex Martinis Roe widmet ihre Lecture Performances, Installationen und Workshops dem Dialog – zwischen ihr und den Besuchern, zwischen Generationen, zwischen wissenschaftlichen und literarischen Werken, zwischen Kunst und Theorie, zwischen dem Körperlichen und dem Politischen, zwischen sinnlicher Wahrnehmung und Erkenntnis. Dieser Dialog ist durch konventionelle zeitlich-räumliche Orientierungen und durch Hierarchien bedingte Einschüchterungen störanfällig. Daher stehen im Zentrum der künstlerischen Praxis von Alex Martins Roe oft von ihr ermöglichte Gespräche zwischen verschiedenen Generationen weiblicher, feministischer und femininer Kulturschaffender. Martinis Roes eigene inhaltlichen und persönlichen Begegnungen mit der belgischen feministischen Philosophin und Psychoanalytikerin Luce Irigaray spiegeln sich im gemeinsamen Interesse an dem, was durch herkömmliche Rahmenbedingungen und ihre Mechanismen der Exklusion nicht repräsentiert werden kann. Martinis Roe untersucht weibliche auktoriale Genealogien und Möglichkeiten, die Zukunft des Feminismus durch die Anerkennung und Auseinandersetzung mit seiner Geschichte neu zu denken. Vor allem aber verbindet sie Wahrnehmung, Zuneigung und Wahlverwandtschaften mit der Liebe zur Erkenntnis.


Alex Martinis Roe erweitert in der Bibliothekswohnung ihr fortlaufendes Projekt Genealogies; Frameworks für Exchange (2011) mit Installationen, einer Skype-Gesprächsaufzeichnung und der Einladung an die Besucher, eine gemeinsame Vorgeschichte zu finden. Die Serie Genealogies; Frameworks for Exchange wurde 2011 von Alex Martinis Roe erstmals bei Pallas Projects in Dublin gezeigt, am 31.3. ist sie in ihrer Einzelausstellung in der Bibliothekswohnung und in der zeitgleich eröffnenden Gruppenausstellung im The Ian Potter Museum of Art, Melbourne zu sehen.



° ° ° ° ° 


[English text version]


The documents, objects, and images (moving and still) in Alex Martinis Roe’s exhibitions are dependent on the artwork’s interlocutors (workshop participants and exhibition viewers), whose specific encounters with her (frame)works are recorded without attempting to transparently communicate the content of that experience/activity. The artist employs and facilitates the act of writing to engage thoughts and fantasies that are embedded within the human unconscious through interactive, performative sessions.


Martinis Roe is concerned with the performative efficacy of art and facilitating feminist relations both within the art encounter and its historicization. Her assertion that the effect of conventional spatio-temporal orientations between not only speakers and listeners, but also writers and readers/artworks and audiences is in need of analysis is informed by textual and personal encounters with Belgian feminist philosopher and psychoanalyst Luce Irigaray. She shares with Irigaray an interest in bringing to light that which cannot be represented within dominant frameworks, and the mechanisms through which this exclusion is enacted. She explores tensions between events and their documents by facilitating encounters between people and then negotiating representations of those situations.


In this exhibition, Martinis Roe presents works from her recent projects including Genealogies; Frameworks for Exchange (2011 and ongoing), which looks at female authorial genealogies and ways to reimagine the future of feminism by acknowledging and engaging with its history. One part of this project has been to facilitate conversations between different generations of female, feminist and feminine cultural producers, the artist asking her peers, interlocutors and project participants to nominate female cultural producers who have been important for them and whom they would like to meet.


° ° ° ° ° 


[Biography]


Alex Martinis Roe (b. 1982, Melbourne) is concerned with the performative efficacy of art and facilitating feminist relations within the art encounter and its historicization. She completed her PhD in Fine Arts at Monash University Australia with the Silver Jubilee Scholarship in 2010. In 2006-7 she was a resident at Gertrude Contemporary Art Spaces, Melbourne, and since 2009 she has lived and worked at the Kunsthaus KuLe, Berlin. Recent exhibitions include non-writing histories, Artspace, Sydney (solo) (2012); Post-planning, Ian Potter Museum of Art, Melbourne University (2012); Urban Research Project, Seoul Artspace Geumcheon, Seoul (2011) Genealogies; Frameworks for Exchange, Pallas Projects, Dublin (solo) (2011); Denkmalpflege (Forgotten Bar Project/Außer Haus), Heidelberger Kunstverein (2011); HaVE A LoOk! Have a Look! FormContent, London (2010); Encounters: Conversation in Practice, Limbus Europae, Berlin (solo) (2010); Opening Lines, Gertrude Contemporary Art Spaces, Melbourne (2010); Unseen Forces, ICAN, Sydney (2010); Discreet Objects, Utopian Slumps, Melbourne (2010); Affirmations, Light Projects, Melbourne (solo) (2010); Towards a Positive Politics of Difference, Monash University Faculty Gallery (solo) (2010). Martinis Roe has been published in art magazines such as Art Papers (2011), Art & Australia (2009) and produced artist pages for Un Magazine issue 3.1 (2009), Discipline issue 2 (2012) and in Lilo Nein (ed), The Present Author: Who is Speaking in Performance? (2011).

Collective Biographies


31 March 2012, 14:00–18:00 hrs

Anna-Catharina Gebbers | Bibliothekswohnung, Ziegelstr. 2, 10117 Berlin


Alex Martinis Roe
A box for Kang Jooyoung and the first aerial protest (2011)